Het grote voordeel van online is dat vrijwel alles te meten is. Van de wijze waarop mensen op je website komen tot aan welke combinatie van kanalen verantwoordelijk is voor de uiteindelijke conversie. Om dit inzichtelijk te maken zijn er diverse webstatistiekenpakketten. Veruit de meest gebruikte is Google Analytics.
Het is niet voor niets dat Google Analytics het meest gebruikte webstatistiekenprogramma is. In de eerste plaats is de meest basale versie gratis. Dit maakt de drempel natuurlijk erg laag om het te gaan gebruiken. De interface van Google Analytics is erg gebruiksvriendelijk, maar kan voor de onervaren gebruiken ook complex zijn. Om de juiste metingen uit te voeren en de juiste data te verkrijgen is specialistische kennis vereist. Laat daarom je instellingen controleren en kies eventueel voor een training zodat je weet naar welke rapporten moet kijken om erachter te komen of jouw website goed presteert. Hiernaast kun je contact met mij opnemen voor eventuele vragen.
Net als voor Google AdWords geldt dat Google Analytics zijn eigen certificaat kent. Dit certificaat toont aan dat een Google Analytics specialist kennis heeft van zaken. Google Analytics is niet alleen een webstatistieken tool waarmee je kunt zien wat je website of app doet, je kunt aan de hand van de data ook verbeteringen doorvoeren op je website om er zo voor te zorgen dat je website nog beter rendeert. Dit noemen we optimalisatie van de usability van een website. Uiteraard ben ik je ook daarmee graag van dienst.